Att gå på anställningsintervju gör många av oss nervösa. Vi ger dig några tips om hur du kan förbereda dig och vad du bör tänka på inför intervjun.

Innan intervjun är det bra att formulera några frågor till rekryteraren/företaget. Läs igenom din ansökan, ditt CV, platsannonsen och läs på om företaget så du är uppdaterad. Ha med dig skriftliga intyg. Fundera över vad du vill förmedla under intervjun (varför ska vi välja just dig – sälj in dig på ett positivt sätt). Kom inte för sent med andan i halsen utan ta i god tid reda på var du ska.

Under intervjun är det viktigt att fokusera på det som är väsentligt. Brodera inte ut texten och inveckla dig inte i komplicerade resonemang i onödan. Tänk också på att intervjuaren inte heller ska dra ur dig information. Var inte rädd för att vara ärlig. Ögonkontakt, kroppsspråk och röstläge är också viktigt att ha koll på.

Efter intervjun fundera på vad som gick bra och vad som gick mindre bra och ta lärdom inför nästa intervju. Du kan även be rekryteraren om återkoppling. Dina referenser bör du ha förberett redan innan intervjun så du kan lämna dem snabbt till rekryteraren.